Vastuullinen yritystuttavuus - Delorean

28.5.2022

PRETTY AWESOME COCKTAIL BAR DELOREAN

Keski-Suomen ekonomien jäsenien After Work järjestettiin tosiaankin aika upeassa cocktailbaarissa, Deloreanissa, perjantaina 20.5.2022. Yrityksestä sen vastuullisuudesta jäsenistölle oli kertomassa toinen yrittäjistä, Tomi Hiltunen, joka toisena työnään toimii Jyväskylän ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan lehtorina.

Tomi ja hänen yrittäjäkumppaninsa Sampsa Tukia ovat työkavereita entisestä elämästään, jolloin palo cocktailien tekoon voitti tasaisen palkkatyön turvan toisen palveluksessa. Suunnittelua tehtiin pieteetillä ja intohimolla, pienimpiäkin yksityiskohtia miettien samalla, kun metsästettiin toimitilaa Jyväskylän keskustasta. Toimitilan valinnassa ”totuus löytyi lopulta viinistä” ja yrittäjät ottivat tietoisen riskin perustaa ravintolan 2. kerroksessa sijaitsevaan tilaan kävelykadulle. Pankkilainaa hakiessa pankinjohtaja oli tokaissut, että ”teidän sukupolven juttu on, että olette parempia tekemään työpaikkoja kuin hakemaan niitä”. Onneksi meille asiakkaille, sillä yritys vietti 20.5. viikonloppuna jo 4-vuotissynttäreitään.

Perustamisen aikoihin pinnalla oli hämyisten salakapakkojen trendi, jolle yrittäjät halusivat vastakohdan, valoisuutta ja ilkikurisuutta, ja heidän mielestään mikä olisi voinut olla rakastettavampaa kuin 80-luku. Tomin sanoin kaikki hyvät leffat ja hyvä musiikki on tehty 80-luvulla. Yrityksen nimi kuvastaakin aikamatkaa 80-luvulle, onhan se napattu aikakauden Paluu tulevaisuuteen – menestysleffan aikakoneena toimineelta autolta.

Deloreanin kehutun logon on suunnitellut toinen yrittäjistä, Tomi Hiltunen. Tunnistatko yhteneväisyyksiä yrityksen nimen etymologiaan?

Yrityksestä haluttiin jo suunnitteluvaiheesta lähtien tehdä niin vastuullinen kuin mahdollista ja tämä näkyy kaikessa toiminnassa. Sähköä säästetään liiketunnistimilla ja toimimalla laitteiden kanssa kuten kotona; astianpesukone käynnistyy vasta kun se on täynnä ja kahvia keitetään vasta, kun sitä joku oikeasti pyytää. Ravintolan pöydät ja baaritiski on rakennettu itse ja menu suunnitellaan 4 kuukaudeksi kerrallaan, jolloin siinä voidaan hyödyntää sesongin raaka-aineita. Yhtään raaka-ainetta ei oteta uudelle listalle, ellei sille ole suunniteltuna vähintään kahta eri käyttökohdetta, single-use -aineksia ei listalle pääse. Kahvilikööriä tehdään käytetyistä kahvinpuruista ja drinkeissä käytettävään sitruscordialiin käytetään sitrushedelmien kuoret ja paloittelusta ylijäävä hedelmäliha. Tuotteet ovat jo sen verran suosittuja, että 5 lähistön ravintolaa luovuttaa omaa raaka-ainehävikkiänsä Deloreanin käyttöön. Lisäksi viinipullojen lopuista keitetään makusiirappia ja alkoholitonta likööriä valmistetaan samoin hävikkiaineksista.

Delorean oli hävikkiainesten hyötykäyttöön liittyvällä ideallaan edustamassa pohjoismaisia ravintoloita ravintola-alan innovaatiokilpailussa 2019 Meksikossa, missä tähän maailman finaaliin osallistui 10 maata. Tomi kertoi, että kilpailuun osallistuessa silmät todella avautuivat sen suhteen, miten paljon edellä muuta maailmaa Suomi ja muut pohjoismaat vastuullisuudessa ovat. Esimerkiksi Iso-Britannian edustajan idea oli ollut, että ravintoloissa ryhdyttäisiin erottelemaan siellä käytetyt lasi- ja muovipullot, mikä Suomessa on ollut arkipäivää jo vuosikausia.

Yrittäjät pitävät ekologisen vastuun lisäksi korkeassa arvossa myös sosiaalista vastuullisuutta; organisaatiorakenne on Tomin sanoin horisontaalinen ja koska asiakkaille jokainen vierailu yrityksessä on yhtä tärkeä riippumatta siitä minä päivänä hän ravintolassa vierailee, myös henkilökunnalle maksetaan samaa, hieman parempaa palkkaa kaikilta vuorokauden tunneilta. Henkilökunnan jokainen jäsen osallistuu menun suunnitteluun keksimällä yhden drinkin listalle. Drinkit hiotaan yhdessä valmiiksi ja drinkin keksijä saa siitä drinkin myyntimäärään perustuvan bonuksen aina menun vaihtuessa. Yrityksen logoon on liitetty myös yrityksen perusajatus; jos jokin ei ole siistiä, sitä ei tehdä. Toiminnan pitää olla pretty awesome. Valittu linja on myös kantanut hedelmää, Deloreanin yrittäjät on listattu maailman 50 parhaan baariyrittäjän joukkoon viime vuonna.

Lisäksi baarin Toxic avenger -drinkki on voittanut Suomen parhaan cocktailin palkinnon jo kaksi kertaa vuosina 2019 ja 2022 baarialan oscareissa eli pohjoismaisessa Bartender's choice award -kisassa. Vuosittain järjestettävässä kisassa noin 200 suomalaista ammattilaista valitsee kaikista ehdokkaista muun muassa parhaan drinkin sekä parhaan cocktailmenun. Delorean on kertaalleen voittanut myös menukisan sarjakuvakirjaksi puetulla drinkkimenullaan. Sarjakuvamenun suunnittelee Tomi itse lukemalla vuosittain valtavat määrät sarjakuvia, etsimällä sopivat stripit ja kehittelemällä drinkkeihin sopivat repliikit puhekupliin.

Toxic Avenger -drinkin esittely tämänhetkisessä menussa. Sarjakuva: Deadpool Kills Deadpool / Syyskuu 2013 / Marvel

Vaikka ravintolan drinkkilista vaihtuu 3 kertaa vuodessa, Toxic Avenger, josta myös ekonomit pääsivät After Workissa nauttimaan, pysyy listalla. Drinkissä hyödynnetään ginin ja vermutin lisäksi ravintolan omaatekemää sitruscordialia - ja täytyy  myöntää, että maku oli varsin suunmukainen 😊

Deloreanin palkittu Toxic Avenger -drinkki syntyy ammattitaidolla yrittäjä Tomi Hiltusen käsissä.

Joten seuraavan kerran kun vierailet Deloreanissa, tilaapa sen eniten tilatun ”tee mulle jotain kivaa” -drinkin asemesta vaikka voittajadrinkki Toxic Avenger.

Delorean, Kauppakatu 39 A, 2. kerros https://deloreanjkl.fi/

 

- Riitta Sokka, viestintävastaava