Keski-Suomen Ekonomien joulukampanja auttaa alueen yrityksiä ja ekonomeja selviämään koronakriisistä
25.11.2020
Keski-Suomen Ekonomit ry:lla on Keski-Suomen alueella n.1000 ekonomijäsentä, laajasti verkostoja sekä yhteistyötä alueen eri yrityksiin, korkeakouluihin, ainejärjestöihin ja alueen muihin yhdistyksiin. Ekonomit ovat perinteisesti järjestäneet kymmeniä erilaisia osaamisen ja alueen yritysten sekä jäsenistön elinvoimaa edistäviä tapahtumia sekä tilaisuuksia vuosittain. Yhdistyksen aktiivit kohtasivat lukuisten muiden organisaatioiden tavoin keväällä 2020 koronapandemian aiheuttaman ison haasteen, jossa kaikki jo suunnitellut tapahtumat sekä aktiviteetit peruuntuivat ennalta-arvaamattomasti.
Keski-Suomen Ekonomit ry:n hallitus kokoontui maaliskuussa pohtimaan tilannetta. Pandemian vuoksi alueen yritykset menettäisivät paitsi ekonomien ostovoimaa, myös ekonomien tilaisuuksista tulevia tapahtumatuottoja. Ekonomijäsenille ei myöskään voitu tarjota virkistystilaisuuksia entiseen malliin. Yhdistyksessä pohdittiin myös erityisesti sitä, millaista haastetta voimakkaasti muuttunut tilanne on aiheuttanut alueelle. Keski-Suomessa toimii ja työskentelee paljon ekonomiyrittäjiä perheineen. Tilaisuuksien ja tapahtumien peruunnuttua hallitus pohti vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa yritysyhteistyötä ja auttaa alueen ekonomeja perheineen.
”Heräsi voimakas tarve auttaa kriisin keskellä paitsi yrityselämässä ja erilaisissa organisaatioissa työskenteleviä perheellisiä ekonomeja läheisineen, myös Keski-Suomen alueen yrityksiä, jotka selvästi olivat hädässä ja akuutissa kassakriisissä voimakkaan toimintaympäristön muutoksen vuoksi”, kertoo Keski-Suomen Ekonomit ry:n tuore puheenjohtaja Hanna-Maija Kiviranta.
Hotelli Alban toimitusjohtaja Katri Paakkari kertoo ekonomien kanssa tehdystä yhteistyöstä: ”Hotelli Alba lähti mukaan nopealla aikataululla Ekonomien Äitienpäivän kampanjaan. Ravintoloiden ollessa suljettuna kampanja piristi meidän koronakevättämme henkisesti ja taloudellisesti. Saimme tekemisen meininkiä ankeaan kevääseen. Ekonomien äitienpäiväkassien nouto oli iloinen tapahtuma, kun uudet ja vanhat ravintola-asiakkaat tulivat pistäytymään paikan päällä. Juhlapäivänä asiakkaidemme ja ekonomien itsensä jakamat somepäivitykset ilahduttivat kovasti! Uutena mahdollisuutena mietimme täyteen myytyjen juhlakattausten lisäksi kotiin myytäviä tuotteita jatkossakin. Kiitos Ekonomeille hienosta kampanjasta!”
Kampanjat ovat saaneet Keski-Suomen alueella suuren suosion, ja jopa 45% ekonomien jäsenistä on lähtenyt kampanjoihin mukaan, kun aiemmin vain n. 10% aktivoitui osallistumaan tapahtumiin. ”Olemme saaneet verkostoomme kymmeniä uusia yrityksiä, joihin on saatu satoja uusia asiakkuuksia avullamme. Pitää muistaa, että pienten ja keskisuurten yritysten tunnettuus on saanut lisäboostia aktiivisen viestintämme ansiosta tuhansille alueen ekonomeille ja muille sidosryhmille. Mielestäni Keski-Suomen alueen yhdistyksillä ja yrityksillä on juuri nyt ainutlaatuinen mahdollisuus, ja haastan heidät luomaan elinvoimaa boostaavia uusia toimintamalleja sekä verkostoja alueellisen ja yritysten kilpailukyvyn kehittämiseksi”, toteaa Kiviranta.
Juurikkasaaren yrittäjät Pasi ja Sirpa Pii-Keinonen toteavat: ”Oli superhienoa osallistua Keski-Suomen Ekonomien koronakampanjoihin, ja ollaan todella kiitollisia että tällainen meille mahdollistettiin! Se pelasti todella paljon meidän haastavaa kevättä. Ihanasti myös asiakkaamme ottivat kampanjan ja meidät omakseen, saimme paljon uusia asiakkaita pidemmänkin matkan takaa!”
Keski-Suomen Ekonomit ry on tähän mennessä toteuttanut koronatilanteen vuoksi yhteistyö- ja avunantokampanjoita mm. äitienpäivänä ja juhannuksen aikaan. Uusi tempaus on suunnitteilla jouluksi, johon parhaillaan etsimme alueen yrityksiä mukaan tarjoamaan palveluitaan ja tuotteitaan ekonomien joulupöytään ja/tai joululahjaksi. Keski-Suomen Ekonomit ry lanseeraa myös joulun alla uuden digitaalisen yhteisön, jossa jaetaan Keski-Suomen alueen yritystarinoita ja ekonomien omia kokemuksia miten selvitä ja nousta ylös koronakriisistä. Mukana on myös matchmaking -työkalu, jossa voi ilmoittaa osaamistarpeista tai tarjota osaamista ja verkostoja alueen ekonomeille ja yritysten eduksi.
”Ensimmäinen kampanjamme toteutui ketterällä kokeilulla ja nopealla aikataululla vain viikossa muutaman yrityksen kesken. Se sai valtavan suosion ekonomien keskuudessa, ja kun yrittäjiltäkin tullut palaute oli vuolaan kiittävää, niin päätimme lanseerata uuden toimintamallin pysyväisemmin käyttöön. Ensimmäisen kokeilun jälkeen käytännössä kaikki halukkaat yritykset ovat päässeet mukaan etänä ja turvallisesti toteutettuihin koronakampanjoihimme, ja haluamme uusia mukaan!” toivoo Kiviranta.
Mikäli haluat yrityksesi mukaan Keski-Suomen Ekonomien JOULU 2020 -kampanjaan, joka starttaa 17.12.2020, voit ottaa yhteyttä hallituksen sidosryhmävastaava Paula Linnaan (paula.linna@keskisuomenekonomit.fi) 1.12.2020 mennessä.
Lisätiedot:
Hanna-Maija Kiviranta, puheenjohtaja, KSE ry, 0458093444
Pasi ja Sirpa Pii-Keinonen, yrittäjät, Juhlatalo Juurikkasaari Oy, p. 0503616009
Katri Paakkari, toimitusjohtaja, Hotelli Alba Oy, p. 0447326390