Genelec – Vastuullisuus ja kestävyys yrityksen DNA:ssa

16.9.2022

Keski-Suomen Ekonomit ry ja Pohjois-Savon Ekonomit ry tekivät eräänä aurinkoisena syyspäivänä yhteisen vierailun Iisalmeen ja tutustuivat Genelecin toimintaan. Genelec on suomalainen vuonna 1976 perustettu perheyritys, joka valmistaa maailman parhaita audiojärjestelmiä. Yrityksen tuotteet ovat voittaneet lukuisia designpalkintoja ja vientiä on yli 100 maahan. Yritys sanoo kuuluvansa COVID19-voittajiin, sillä liikevaihtoa on onnisuttu kasvattamaan ja tilapäiseksi tarkoitetut kaksivuorotyöajat ovat jääneet pysyväksi käytänteeksi työntekijämäärän kasvaessa.

Kestävyys ja vastuullisuus on yrityksen DNA:ssa – miksi näin? Ja miten? Näihin kysymyksiin halusimme saada vastauksen – ja toki myös halusimme päästä testaamaan Genelecin maailmanmainetta niittäneitä audiolaitteita ainutlaatuisissa olosuhteissa.

Kaikki lähti liikkeelle luonnon huomioimisesta

Genelecin pääkonttori yhdessä tuotantotilojen kanssa sijaitsee Porovesi-järven rannalla. Ikkunoista aukeava kaunis maisema heijastuu yrityksen toimintaan kokonaisvaltaisesti, sillä ympäristöarvot ovat aina olleet yritykselle  tärkeitä. Luonnosta ammennetaan inspiraatiota tuotesuunnitteluun ja liiketoiminnan ekologiset vaikutukset on pyritty minimoimaan toiminnan alusta lähtien. Vuosien aikana yritys on luonut lisääntyvässä määrin ympäristöarvoihin soveltuvia käytänteitä; tuotteen elinkaaren hiilijalanjäljet on laskettu jo pitkän aikaan ja toimittajien ympäristöjärjestelmät auditoidaan. Myös Genelecin tehtaassa on jo pitkään käytetty uusiutuvaa energiaa.

Visio ohjaa kaikkea toimintaa

Iisalmelaisen perheyrityksen toimintaa on perustamisesta lähtien ohjannut yritysfilosofia, joka nojaa siihen, että tehdään parasta mitä voidaan tehdä, mutta kestävän kehityksen periaatteita ja sosiaalista vastuuta noudattaen. Alusta lähtien yritys on tähdännyt kansainväliseen menestykseen.

Nykyinen toimitusjohtaja Siamäk Naghian kannustaa myös yrityksiä miettimään yrityksen perimmäistä syytä olemassa ololle: mikä on yrityksen tarkoitus?  Genelecille se on tehdä maailman parhaita audiolaitteita.  Tämä vahva periaate ohjaa yrityksen valintoja kaikessa.

Tavoitteena luoda ikuisesti kestäviä laitteita

Kestävyys tulee huomioida tuotteen koko elinkaaren ajalta. Genelec panostaa nimenomaisesti tuotekehitykseen, ja tavoitteena on varmistaa laitteiden kestävyys, pitkäikäisyys ja huollettavuus. Tätä tavoitetta edesauttaa se, että tuotteet kehitetään ja tehdään piirilevyistä lähtien Iisalmessa.

Yrityksen työntekijät vitsailivat vierailulla, että he aina toteavat asiakkaille, etteivät tiedä kuinka kauan heidän tuotteensa kestävät, sillä nyt ne ovat kestäneet vasta 44 vuotta. Genelec ei kilpaile hinnalla, mutta laadukkaat laitteet ovat löytäneet omat vankkumattomat asiakassegmenttinsä ympäri maailmaa. Tällä hetkellä Iisalmen tehtaalla tuotettuja laitteita lähetetään viikoittain yli 100 maahan.

Vahvalla brändillä Genelec on onnistunut valtamaan markkinaa niin ammattilaisten parissa kuin yksityisasiakkaidenkin keskuudessa. Toimitusjohtaja näkee, että viimeisten vuosien aikana kestävä kehitys on noussut tärkeäksi tekijäksi myös kuluttaja-asiakkaiden valinnoinnoissa ja tätä kautta Genelecin haluttavuus on entisestään lisääntynyt kohderyhmässä.

Vastuullisuudessa henkilöstö on tärkeässä roolissa

Genelecin osaava ja sitoutunut henkilöstö on tärkeässä roolissa. Johto on vahvasti sitoutunut vastuullisuuteen ja pyrkimykseen tehdä maailman parhaita laitteita, mutta Genelec haluaa varmistaa, että myös jokainen työntekijä yrityksessä tietää miltä pohjalta päätöksiä tehdään – samoin kuin oman roolinsa. Työntekijöiden halutaan kokevan ylpeyttä työstään.

Suunnan näyttäminen omalla toimialalla

Genelec haluaa toimia omalla toimialallaan suunnannäyttäjänä. Kestävyyden lisäksi tämä näkyy yhtiön kunnianhimoisena suhtautumisena muotoiluun. Genelec kokee, että he ovat olleet uranuurtajia laitteiden muotoilun osalta. Esimerkiksi muotoilija Harri Koskisen annettiin rauhassa ja ajan kanssa panostaa kaiuttimen muotoiluun. Lopputuloksena oli klassikon asemaan noussut 6040A-kaiutin vuonna 2001. Tästä kehkeytyi alan ikoni, joka on yhä myynnissä, mutta laitteen teknologiaa päivitetään tarpeen mukaan. Samaan ajattomuuteen Genelec pyrkii kaikkien tuotteidensa osalta.

Gelenecin esimerkki sai myös alan muut toimijat ymmärtämään muotoilun tärkeyden. Genelec aloitti ensimmäisenä myös kierrätysalumiinin käytön laitteissaan. Vastaava käytäntö ei ole vielä yleistä muussa elektroniikkateollisuudessa. Yrityksen toimitusjohtaja näkee innostavana, että kestävä kehitys tarjoaa innovaatiomahdollisuuksia. Vaikka itse tuoteprosessi voi olla pitkä ja kalliskin, niin lopulta säästetään sekä ympäristöä että yrityksen taloudellisia resursseja.


Paula Linna

Klubi- ja sijoitustoimintavastaava